Monday 12 February 2018

Kelebihan Kijang-Kijang Ganjil - Kijang Emas Kijang Putih Kijang Coklat Gelap Kijang Kuning



Kalau nak cerita sejarah kijang ni dengan orang melayu terlalu banyak, sampai pada logo kelantan dan syilling emas melayu lama pun terukir imej haiwan bernama kijang ini. Kijang normal kebiasaanya berwarna coklat cerah , selain dari itu agak sukar untuk ditemui, jika ada warna lain ia dianggap ganjil atau raja kijang.
 Berbagai-bagai kegunaan yang baik diceritakan oleh orang dulu-dulu mengenai kijang-kijang ganjil ini terutamanya kijang putih sehinggakan ia dicari-cari oleh mereka yang berkerja sebagai nelayan/ pemancing ikan, ahli perniagaan dan pengamal perubatan tradisional. Kijang putih dikatakan sangat sukar untuk ditemui apatah lagi memiliknya.
 Dikatakan hanya orang yang mempunyai ilmu yang tinggi dapat menewaskan kijang putih, peluru senapang pemburu seringkali tersasar dan jika mengenai kulit kijang putih pun tak akan tembus, ia seolah-olah kebal dari senjata. Bulu dan kulit kijang putih juga dikatakan mengeluarkan gelombang / frekuensi tertentu untuk kegunaan pemancing ikan dan peniaga. Manakala Kijang Emas dan Kijang Hitam lagi payah nak jumpa, boleh dikatakan satu dalam sejuta, khasiat dan kelebihannya mengatasi kijang putih.

No comments:

Post a Comment

Ekor Kijang Putih

Ekor Kijang Putih - Generate Powerful Aura Teramat sukar diperolehi, dapat bertemu atau melihat kelibat kijang putih pun sudah dianggap ...