Tuesday 13 February 2018

Kegunaan Kasturi Asli - Kasturi Wali

Selain dari wangian sunah, sebenarnya terdapat berbagai lagi kegunaan bagi kasturi asli, boleh search dalam google, lain orang lain pula pengalamannya disini saya akan hanya bercerita apa yang saya dan sahabat alami sendiri.

Saya mula cenderung kepada minat mengumpul minyak wangi sekitar tahun 2002 lagi. berbagai jenis minyak wangi berada dalam simpanan saya tetapi tiada satu pun yang lebih mendatangkan ketenangan dan nikmat dari dalam jiwa selain daripada dua spesis minyak wangi iaitu kasturi asli dan gaharu asli. Dari situ saya mula mengumpul berbagai jenis kasturi dan gaharu homemade.

kasturi disebut di dalam Al-Quran dan juga sabit di dalam hadis-hadis sohih maka ia mempunyai banyak khasiat antaranya menguatkan pancaindera, menguatkan tenaga batin, ubat lemah jantung, histeria, ubat gemuruh, sawan/ummu sibyan, polio, lakhwah/lumpuh bahagian muka, parkinson, sakit kepala, selsema berpanjangan, menyegarkan kulit dan lain-lain lagi. Walau bagaimanapun kerana untuk mendapatkan kasturi ini agak susah maka harganya mahal. Di dalam wikepedia diberitahu bahawa kasturi ini tidak diketahui kewujudannya pada zaman dahulu sehinggalah pada kurun ke-5 apabila ia disebut di dalam Kitab Talmud @ Taurat Lisan bagi bangsa Yahudi. Ada berbagai-bagai pendapat mengenai kegunaan kasturi asli, cuma yang akan sy tulis disini hanyalah berdasarkan pengalaman saya dan sahabat.
Atur pakai atau cara guna kasturi Wali, sebaik-baiknya mulakan dengan bacaan Bismillah, selawat keatas nabi, baca Al-fatihah niatkan untuk hadiah kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, kaum keluarga baginda, para sahabat, para syuhada serta wali-wali Allah.

* Untuk kegunaan wangian biasa, sapu kasturi pada denyut nadi seperti pergelangan tangan, bawah cuping telinga dan tengkuk.

* Menghentikan tangisan kanak-kanak - sapukan sedikit kasturi wali pada atas kepala dan tapak kaki kanak-kanak yang sedang menangis

* terapi minda dan ketenangan pada jiwa - lumurkan sedikit kasturi wali pada aircond bilik, biarkan bilik sejuk selama 10 minit dan hayati kesegaran haruman kasturi asli.

* Memancing - Sapu sedikit kasturi yang direndam bulu/ kulit kijang putih pada umpan dan joran sebelum memancing

* Daya penarik - Sapu kasturi pada kening dan tengkuk ( mereka yang memakai kasturi memiliki suatu daya tarikkan yang kuat)

* Dijadikan minyak urut - lumurkan kasturi pada telapak tangan, campur sesudu-dua minyak zaitun serta beberapa titis minyak bermentol seperti minyak cap kapak, digunakan untuk mengurut lenguh/ sakit pada pinggang, sendi dan masalah angin dalam badan.

* Menghilangkan bengkak pada kelenjar yang biasa terdapat pada leher dan bawah lengan - Sapu pada bengkak sebelum tidur selama 3 hari berturut-turut (external use only).

* Mengelak gangguan makhluk halus - sapu sedikit kasturi asli pada pergelangan tangan kiri dan kanan sebelum ke tempat keras, (peluh nabi dikatakan berbau seperti kasturi, menyebabkan iblis kepanasan dengan bauan seperti ini.) sebaliknya wangian kasturi digemari oleh golongan dari unsur yang baik.

* Pelaris / Pengasih - Sapu pada badan dan simpan di premis perniagaan.

* Menghindarkan serangga seperti nyamuk dan lain-lain.

* Menguatkan aura batu permata cincin seperti Firus / Fairuz dan lain-lain - Sapu sedikit kasturi pada permukaan permata cincin

* Memulihkan aura diri - setitis kasturi dicampurkan kedalam satu baldi air, digunakan untuk mandian

* Untuk sekatan / pagar rumah serta memulihkan aura / cas negetif yang biasa ikut pulang ke rumah selepas pergi ke hospital atau tempat-tempat keras. Campurkan beberapa titis kasturi ke dalam air masak, masukkan dalam alat penyembur air, spray pada pakaian, kereta dan dalam rumah.

* Lain-lain kegunaan boleh ikut cara sendiri, sebaiknya disapukan terus pada permukaan kulit. Kasturi wali hanyalah suatu jalan ikhtiar, sebaiknya hendaklah kita yakin pada Allah s.w.t yang menyembuhkan, selebihnya hendaklah kita bertawakal dan berserah kepaNya. Semoga semuanyaselamat, Insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Ekor Kijang Putih

Ekor Kijang Putih - Generate Powerful Aura Teramat sukar diperolehi, dapat bertemu atau melihat kelibat kijang putih pun sudah dianggap ...